Artykuły Dom

Napęd bramy garażowej – co powinieneś wiedzieć?

Napęd bramy garażowej – co powinieneś wiedzieć?

Brama garażowa z napędem to niesłychanie wygodne, wręcz luksusowe rozwiązanie dla każdego kierowcy. Zimą dreszcz przechodzi na samą myśl, że trzeba opuścić ciepłe wnętrze samochodu i wybiec na śnieg, by móc wjechać do garażu. Napęd pozwala na dowolne sterowanie bramą przy pomocy pilota, wystarczy mieć go zawsze pod ręką. Przy obecnym rozwoju technologii automatyka wykorzystywana w bramach garażowych i wjazdowych poszła tak mocno do przodu, że naprawdę rzadko musimy się martwić o ryzyko awarii. Mimo to warto poznać zasady dobierania napędu do bramy oraz wiedzieć, czym się kierować podczas zakupu.

Z czego składa się mechanizm napędu bramy?

Brama podnosi się i opada przede wszystkim dzięki siłownikowi. To on wprowadza w ruch ramię przymocowane do skrzydła, które albo je odpycha, albo przyciąga. Ramię przylega także do wózka poruszającego się po szynie jezdnej. Siłownik jest kierowany dzięki modułowi sterującemu, który koniecznie musi znajdować się w oddzielnym miejscu. W razie gdyby napęd bramy garażowej uległ awarii, mechanizm jest także wyposażony w linkę, umożliwiającą otwarcie lub zamknięcie bramy nawet w chwili, kiedy nie ma prądu.

Cały system jest oczywiście obsługiwany poprzez pilota, czyli nadajnik. W tym przypadku warto zwrócić uwagę na typ kodowania sygnału. Obecnie najnowsze modele posiadają kod zmienny i indywidualny system rozpoznawania, co znacząco podnosi ochronę.

Co jeszcze jest ważne w napędzie bramy garażowej?

Ze względu na kwestie bezpieczeństwa oraz naszą wygodę, dobrze jest wyposażyć napęd bramy garażowej także w dodatkowe elementy, czyli:

fotokomórkę – jeśli zostanie wykryta jakakolwiek przeszkoda, ruch bramy zostanie zablokowany. Ponadto możemy tak zaprogramować mechanizm, by brama sama się zamknęła po upłynięciu wyznaczonego czasu. Niezamontowanie fotokomórki może mieć opłakane skutki. Przykładowo możemy nie zdążyć zatrzymać zamykającej się bramy, a ta może poważnie uszkodzić nasz samochód;

lampę sygnalizacyjną – zapali się w chwili, gdy brama zostanie wprawiona w ruch, przez co dbamy o bezpieczeństwo nie tylko swoje, ale także osób trzecich. Przechodzące obok naszego garażu osoby będą wiedziały, że po zapaleniu się lampy na ulicę może za chwilę wyjechać samochód, dlatego będą zachowywały większą ostrożność;

centralę sterującą – możemy zastanowić się nad jej zamontowaniem, szczególnie gdy nie jesteśmy pewni, że wybrany zestaw siłowników spełni swoje zadanie. Centrala połączy wszystkie urządzenia, ponadto sygnalizacją świetlną zaznaczy, że coś w mechanizmie bramy zostało uszkodzone.

Napęd bramy garażowej – jakie parametry są istotne?

Istnieje kilka właściwości napędu bramy garażowej, na które musimy zwrócić uwagę jeszcze zanim wybierzemy konkretny model i przystąpimy do jego zamontowania. Są to:

  • siła ciągnięcia i pchania – musi być dostosowana do wagi bramy. Napęd może mieć siłę zaledwie 400 N (w przypadku niedużych, lekkich bram garażowych), jednak w przypadku szczególnie ciężkich konstrukcji może ona sięgać nawet do 1200 N;
  • prędkość przesuwu napędu – ta podawana jest w centymetrach na sekundę. Przeważnie otwarcie całej bramy zajmuje od 15 do 30 sekund. Przeciętna prędkość to jakieś 12 cm/s;
  • częstotliwość – jeśli nasza brama jest sterowana drogą radiową, to powinniśmy mieć ustaloną odpowiednią częstotliwość. Możemy wybrać albo 868,35 Mhz, albo 433,92 Mhz, choć nie da się ukryć, że w ostatnich latach popularniejsza zrobiła się ta pierwsza, ponieważ okazuje się bardziej bezpieczna.

Jaki napęd bramy garażowej będzie najlepszy?

Dokonując zakupu napędu trzeba przede wszystkim pamiętać o tym, że jego rodzaj musi być w pełni dostosowany do modelu bramy, w przeciwnym wypadku nie będzie działał poprawnie.

Bramy segmentowe górne

Dobranie napędu do tego rodzaju bram jest najłatwiejszy, ponieważ… będziemy w stanie zamontować każdy. Bramy segmentowe górne są bardzo popularne ze względu na to, że nie zabierają miejsca ani wewnątrz garażu, ani przed nim.

Bramy segmentowe boczne

Alternatywa dla górnych, przydatna w sytuacji, gdy nie możemy sobie pozwolić na bramę, która po schowaniu przylega do stropu. W tym przypadku napęd bramy garażowej musi być zamontowany albo na ścianie bocznej, albo nad nadprożem otworu. Tego rodzaju napędy mają dużą siłę ciągnięcia i pchania, możemy też zauważyć dodatkowe ramię, które umożliwia przesunięcie skrzydła w bok.

Bramy uchylne

W tym przypadku również nie musimy się jakoś usilnie zastanawiać nad rodzajem napędu – byleby miał wystarczającą siłę pozwalającą na otwieranie i zamykanie. Podstawowym wyznacznikiem jest zatem waga konstrukcji. 

Bramy rozwierane

Mogą być problematyczne pod kątem doboru napędu. Brama szerokością nie może przekraczać 2,8 m i wymaga zamontowania dwóch ramion. 

Similar Posts